Nadležnosti Vlade Crne Gore su da:
1) Vodi unutrašnju i vanjsku politiku Crne Gore;
2) Izvršava zakone, druge propise i opšte akte;
3) Donosi uredbe, odluke i druge akte za izvršavanje zakona;
4) Zaključuje međunarodne ugovore;
5) Predlaže plan razvoja i prostorni plan Crne Gore;
6) Predlaže budžet i završni račun budžeta;
7) Predlaže strategiju nacionalne bezbjednosti i strategiju odbrane;
8) Odlučuje o priznavanju država i uspostavljanju diplomatskih i konzularnih odnosa sa drugim državama;
9) Predlaže ambasadore i šefove drugih diplomatskih predstavništava Crne Gore u inostranstvu;
10) Vrši i druge poslove utvrđene Ustavom ili zakonom.
Vlada može, za vrijeme ratnog ili vanrednog stanja, donositi uredbe sa zakonskom snagom, ako Skupština nije u mogućnosti da se sastane. Vlada je dužna da uredbe sa zakonskom snagom podnese Skupštini na potvrđivanje čim Skupština bude u mogućnosti da se sastane.
Vladu čine predsjednik, jedan ili više potpredsjednika i ministri. Predsjednik Vlade predstavlja Vladu i rukovodi njenim radom. Predsjednik Crne Gore predlaže mandatara u roku od 30 dana od dana konstituisanja Skupštine. Mandatar za sastav Vlade iznosi u Skupštini svoj program i predlaže sastav Vlade. O programu mandatara i predlogu za sastav Vlade Skupština odlučuje istovremeno. Predsjednik Vlade i član Vlade ne može vršiti poslaničku i drugu javnu funkciju, niti profesionalno obavljati drugu djelatnost. Vlada i član Vlade mogu podnijeti ostavku. Ostavka predsjednika Vlade smatra se ostavkom Vlade. Predsjednik Vlade može predložiti Skupštini da razriješi člana Vlade. Vlada može u Skupštini postaviti pitanje svog povjerenja. Skupština može izglasati nepovjerenje Vladi. Predlog da se glasa o nepovjerenju Vladi može podnijeti najmanje 27 poslanika. Ako je Vlada dobila povjerenje, potpisnici predloga ne mogu podnijeti novi predlog za glasanje o nepovjerenju prije isteka roka od 90 dana.
Interpelaciju za pretresanje određenih pitanja o radu Vlade može podnijeti najmanje 27 poslanika. Interpelacija se podnosi u pisanom obliku i mora biti obrazložena. Vlada dostavlja odgovor u roku od 30 dana od dana kada je primila interpelaciju. Skupština može, na predlog najmanje 27 poslanika, obrazovati anketni odbor radi prikupljanja informacija i činjenica o događajima koji se odnose na rad državnih organa.
Vladi prestaje mandat: prestankom mandata Skupštine, podnošenjem ostavke, kad izgubi povjerenje i ako ne predloži budžet do 31. marta budžetske godine. Vlada kojoj je prestao mandat nastavlja rad do izbora Vlade u novom sastavu. Vlada kojoj je prestao mandat ne može raspustiti Skupštinu.
Poslove državne uprave vrše ministarstva i drugi organi uprave. Pojedini poslovi državne uprave mogu se zakonom prenijeti na lokalnu samoupravu ili drugo pravno lice. Pojedini poslovi državne uprave mogu se propisom Vlade povjeriti lokalnoj samoupravi ili drugom pravnom licu.
U lokalnoj samoupravi odlučuje se neposredno i preko slobodno izabranih predstavnika. Pravo na lokalnu samoupravu obuhvata pravo građana i organa lokalne samouprave da uređuju i upravljaju određenim javnim i drugim poslovima, na osnovu sopstvene odgovornosti i u interesu lokalnog stanovništva. Osnovni oblik lokalne samouprave je opština. Mogu se osnivati i drugi oblici lokalne samouprave.
Opština ima svojstvo pravnog lica. Opština donosi statut i opšte akte. Organi opštine su skupština i predsjednik. Opština ima određena svojinska ovlašćenja na stvarima u državnoj svojini u skladu sa zakonom. Opština ima imovinu. Opština se finansira iz sopstvenih prihoda i sredstava države. Opština ima budžet. Opština je samostalna u vršenju svojih nadležnosti.
Vlada može raspustiti skupštinu opštine, odnosno razriješiti predsjednika opštine samo ako skupština opštine, odnosno predsjednik opštine, u vremenu dužem od šest mjeseci, ne vrše svoje nadležnosti.
B.P.