Kao što u nekim situacijama strane ugovornice Evrpske konvencije mogu ograničiti pravo na slobodu izražavanja, tako u drugim situacijama mogu da preduzmu pozitivne mjere za zaštitu ovog prava.
Evropski sud je donio niz odluka i presuda o pravu na pristup informacijama u posjedu organa javne vlasti. Pravo na slobodu primanja informacija u suštini zabranjuje vladi da ograničava bilo koju osobu u primanju informacija od strane bilo kog drugog. U nekim predmetima Sud je utvrdio da bi uskraćivanje pristupa traženim informacijama predstavljalo kršenje prava na privatni i porodični život. Shodno tome, član 8 Konvencije nameće pozitivnu obavezu stranama ugovornicama da osiguraju poštovanje tih prava. U jednom predmetu protiv Češke Republike, Sud je presudio da uskraćivanje pristupu informacijama predstavlja miješanje u slobodu izražavanja, koja je zaštićena članom 10. Zaključkom je odbacio zahtjev kao nedopušten, jer je neobjavljivanje informacije bilo očigledno opravdano. Sud je predstavio teoriju prema kojoj je državni monopol nad informacijama značio da je uskraćivanje informacija analogno nametanju indirektne prethodne cenzure medijima, naročito u vidu sprečavanja štampe da dobije informaciju. Osiguravanje ovog prava zahtijeva da strane ugovornice donesu propis o pravu na informacije, kao i da uvedu interne sisteme putem kojih će osigurati pravovremeno pružanje informacija, kao i objavljivanje istih.
B.P.